Narrow your search

Library

Thomas More Mechelen (55)

UCLL (51)

Odisee (44)

VIVES (43)

Thomas More Kempen (41)

AP (39)

Arteveldehogeschool (38)

Hogeschool Gent (35)

KU Leuven (32)

UGent (32)

More...

Resource type

book (55)

digital (1)


Language

Dutch (54)

English (1)


Year
From To Submit

2022 (3)

2021 (1)

2020 (2)

2019 (3)

2018 (3)

More...
Listing 1 - 10 of 55 << page
of 6
>>
Sort by

Book
Orde houden met verstand.
Author:
ISBN: 9076838240 9789081712095 Year: 2004 Publisher: Leeuwarden Eduforce

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Orde houden met verstand' is het vervolg op het eerder verschenen boek 'Orde houden zonder tranen'. In dit boek wordt de theorie nog eens extra duidelijk uiteen gezet en zijn er praktijkvoorbeelden toegevoegd. Daarnaast is er uitgebreide aandacht voor 'Eerste Hulp Bij Ongelukken' waar het gaat om direct ingrijpen als zich storend gedrag voordoet om erger te voorkomen. Het gaat verder in op communicatie en begeleidershouding, en ook het stellen van grenzen komt in dit boek aan de orde.


Book
Goed van start : samen met je leerlingen actief werken aan positieve groepsvorming
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789461182579 9461182570 Year: 2018 Publisher: Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De eerste weken van het schooljaar zijn cruciaal voor de groepsvorming in je klas. Welke subgroepjes zie je ontstaan, wie worden de informele leiders en wat zijn de normen en waarden in de groep? Dit proces van groepsvorming kun je als leraar positief beïnvloeden. Goed van Start helpt je om samen met je leerlingen de toon te zetten voor een positief leef- en leerklimaat.Samen met je leerlingen maak je afspraken over de gang van zaken in jullie groep. In een aantal klassenvergaderingen bespreek je vragen als: Wat voor groep willen wij zijn? Welke afspraken en routines gelden er? Hoe wordt goed gedrag beloond? Het heeft een enorme impact om regels niet voor te schrijven, maar leerlingen actief te betrekken bij het opstellen ervan. Daardoor voelen ze zich meer betrokken bij de sfeer in de klas. Leerlingen nemen verantwoordelijkheid voor wat er gezamenlijk is afgesproken. Naast deze klassenvergaderingen zet je gerichte activiteiten in om te werken aan de sociale verbondenheid in je groep. Zo zorg je ervoor dat je groep een fijne groep wordt, waarin iedereen zich prettig voelt.Uiteraard kun je de klassenvergaderingen ook na een herfst- of kerstvakantie inzetten. Of op een ander moment, bijvoorbeeld als je halverwege het schooljaar de nieuwe leraar van de klas bent.Goed van Start is een praktisch boek, ondersteund door onderzoek en theorie. Het is ontstaan op de werkvloer. De afgelopen jaren zijn vele leraren Goed van Start gegaan. Op basis van hun ervaringen is het boek geheel herzien, zodat je er nog makkelijker mee kunt werken.(Bron: https://shop.bazalt.nl/uitgaven/boeken/417/goed-van-start)


Book
Running the Room : The Teacher's Guide to Behaviour
Author:
ISBN: 9781913622145 1913622142 Year: 2020 Publisher: Woodridge John Catt Educational

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Good behaviour is the beginning of great learning. All children deserve classrooms that are calm, safe spaces where everyone is treated with dignity. Creating that space is one of the most important things a teacher needs to be able to do. But all too often teachers begin their careers with the bare minimum of training - or worse, none. How students behave, socially and academically, dictates whether or not they will succeed or struggle in school. Every child comes to the classroom with different skills, habits, values and expectations of what to do. There's no point just telling a child to behave; behaviour must be taught. Behaviour is a curriculum. This simple truth is the beginning of creating a classroom culture where everyone flourishes, pupils and staff. Running the Room is the teacher's guide to behaviour. Practical, evidence informed, and based on the expertise of great teachers from around the world, it addresses the things teachers really need to know to build the classrooms children need. Bursting with strategies, tips and solid advice, it brings together the best of what we know and saves teachers, new or old, from reinventing the wheels of the classroom. It's the book teachers have been waiting for.


Book
Opvoeden in de klas : wegwijzer voor leerkrachten
Author:
ISBN: 9020929860 9789020929867 Year: 1996 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Opvoeden in de klas wil helpen in de zoektocht die elke lesgever onderneemt om in relatie tot de leerlingen een opvoedkundige meerwaarde te betekenen.Het boek biedt afwisselend principes en technieken waarmee elke leerkracht zijn eigen aanpak verder kan uitbouwen. Aan de samenwerking met collega's binnen de typische schoolomgeving wordt eveneens de nodige aandacht besteed.


Book
De effectieve klas.
Authors: ---
ISBN: 9026619715 Year: 1990 Publisher: Nijkerk Intro


Book
Het handelen van de leerkracht in leerlinggericht basisonderwijs
Author:
ISBN: 905256082X 9789052560823 Year: 1993 Publisher: Amersfoort Academische uitg.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerkrachten krijgen steeds meer te maken met kinderen met gedragsproblemen. Van de leerkracht wordt verwacht dat hij daar een antwoord op weet te vinden en een adequate handelswijze uitstippelt. Dit boek beschrijft welke factoren van invloed kunnen zijn op dat handelen. Het reikt de leerkracht begrippen aan die hem helpen probleemgedrag te beschrijven, zijn eigen intensies duidelijk te maken en aan zijn handelen vorm te geven. Aldus stelt het de leerkracht in staat om een handelingsplan op te stellen voor het begeleiden van kinderen met gedragsproblemen.


Book
Bed en lessenaar.
Authors: ---
ISBN: 9060872568 Year: 1973 Publisher: Lochem De Tijdstroom


Book
Leren leren : opvattingen van leerkrachten in secundaire scholen
Author:
ISBN: 9058670139 Year: 2000 Volume: 27 Publisher: Leuven Universitaire pers Leuven


Book
Nieuwe autoriteit : verbindend gezag voor het onderwijs
Author:
ISBN: 9789463370714 Year: 2019 Publisher: Kalmthout Pelckmans Pro

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gezag is in deze tijden geen vanzelfsprekendheid meer. Er is vandaag veel aandacht voor een positieve relatie met leerlingen. Maar wat te doen als kinderen of jongeren zich misdragen? Hoe streng mag je nog zijn? Mag er nog gestraft worden? Binnen één school leven vaak heel uiteenlopende antwoorden op deze vragen. Het gevolg is twijfel en onmacht.Haim Omer ontwikkelde nieuwe autoriteit (in Nederland ook verbindend gezag genoemd) als antwoord op deze onmacht. Leraren vormen samen met ouders een ondersteunend netwerk, waarin aanwezigheid, zelfcontrole, een goede relatie met leerlingen en verzet tegen ongewenst gedrag de kernelementen zijn. Gezag en relatie, grenzen en warmte zijn in dit gedachtegoed met elkaar verbonden. In dit boek laat Omer zien hoe leraren meer antwoorden hebben op onacceptabel gedrag dan alleen maar straffen om hun gezag op een krachtige manier vorm te geven.Nieuwe autoriteit/verbindend gezag voor het onderwijs is voor leraren, schoolteams en geïnteresseerde ouders een wegwijzer om samen sterker te worden in gezag.Bron: https://www.pelckmanspro.be/nieuwe-autoriteit-verbindend-gezag-voor-het-onderwijs.html


Book
Pubers in de klas : hoe blijf je hen de baas ?
Author:
ISBN: 9033443619 Year: 1999 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'De klas in de hand' (Acco, 1996) voorzag al in een aantal hulpmiddelen en methoden om tucht en leiding te houden in de klas, ingebed in een totaalvisie op de taak van de leraar. Trainingen en gesprekken met leraren leerden de auteur dat een verdere uitdieping van deze problematiek zeer welkom was. Van Mossevelde ging daarom op zoek naar andere mogelijkheden om tucht te houden, om klas en leerlingen te leiden. In de dagelijkse lespraktijk valt immers op dat dit relationeel aspect van lesgeven meestal intuïtief wordt aangepakt en al vlug wordt afgedaan met de vraag 'hoe kan je het meest effectief straffen?'. In PUBERS IN DE KLAS wordt duidelijk dat humor brengen in de klas en verrassingseffecten inbouwen positieve stimulansen zijn om tot een goede sfeer in de klas te komen. Bovendien blijken de in dit boek behandelde topics universeel te zijn en zelfs van toepassing in levensgevaarlijke situaties. Zo erg is het met onze klassen wel niet gesteld, maar vele leraren hebben toch dagelijks het gevoel met hun leerlingen te moeten strijden om de leiding in de klas. Daarnaast ervaren ze ook dat de methoden die het vroeger goed deden, niet langer opgaan voor de leerlingen van vandaag. Dit boek handelt over relationele inzichten en een werkbare benadering ervan voor dagelijks gebruik in de klas. De verworvenheden van gedrags- en communicatietheorieën, systeemdenken, de nieuwe benaderingen van de emotionele intelligentie en neurolinguïstische programmering (NLP) bieden de leraar kansen op een nieuwe kijk én tot anders handelen. Immers, lezen en denken zijn maar zinvol als je gedrag in de klas erdoor verandert. De praktijk blijft dan ook nog steeds dé toetssteen en barometer. Dit boek gaat over de relatie leraar-leerling. Het is een pedagogisch boek dat probeert duidelijk te maken hoe naast vakkennis voor de leraar het ook noodzakelijk voor hem is de leerlingen aan te kunnen. Het gaat met name om leraren in het voortgezet onderwijs. Van groot belang is het pedagogisch kl

Keywords

Gedragsstoornissen --- Leerlingbegeleiding --- Orde houden --- Secundair onderwijs. --- Onderwijs. --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- klassfeer --- puberteit --- Initial didactic situation --- Personality development --- moeilijk opvoedbare kinderen --- 159.922.736.4 --- #gsdbP --- belonen en straffen --- gezag --- klasmanagement --- pubers --- secundair onderwijs --- straffen --- tucht --- 373 --- Eddy van Mossevelde --- didactiek --- lerarenopleiding --- pedagogie --- 481.7 --- Belonen --- Communicatie --- Emotionele intelligentie --- Interactie --- Klaslokalen --- Leerkrachten --- Leerlingen --- Lichaamstaal --- Onderwijzen --- Pubers --- Schoolreglementen --- Sociale vaardigheden --- Straffen --- Tuchtproblemen --- 484.22 --- omgang leerkracht-leerling (ler) --- 443 --- 484.23 --- Pedagogie : pubers --- orde houden --- 691 --- Klassenmanagement --- leerlingen --- Pedagogie ; methodiek --- 159.922.736.4 Psychologie van de puberteit --- Psychologie van de puberteit --- De leraar en zijn opleiding --- Pedagogie en didactiek --- 371.21 --- onderwijsstijlen --- 454.22 --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- #PBIB:+110.61 --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Pedagogie --- Klasorganisatie --- Leerlingenbegeleiding --- Lesgeven --- Orde --- Schoolreglement --- Tucht --- Onderwijs : Didactiek : Secundair onderwijs : Algemeen --- Onderwijsstijlen --- onderwijspsychologie --- Didactiek --- Secundair onderwijs --- Didactische werkvormen --- didactiek. --- onderwijsstijlen. --- pubers. --- secundair onderwijs. --- Onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen. --- ordeproblemen (onderwijs) --- Puber --- Didactische werkvorm --- Primary education --- Secondary education

Listing 1 - 10 of 55 << page
of 6
>>
Sort by